خطيبتي مادية جداً وتصرفاتها الغريبة تثير شكوكي

قضايا اجتماعية

السلام عليكم أنا شخص اعمل بالخارج عمرى ٣١ سنة خطبت بنت عمرها ٢٢ سنة (جواز صالونات ) زي ما الناس بتقول نزلت اجازة وخطبتها وسافرت كنت بحاول اتقرب ليها في أول الخطوبة بالكلام والهدايا بس لاحظت شوي حاجات غريبة يعني كانت بتقولي انا مش عايز اقرب منك لحد مانتجوز تفصل تليفونها ساعات لما احاول اتقرب منها وتقوليلي انا افتكرت حاجات دايقتني لحد ما جت في مرة وقالتلي أنه في واحد قريبها كان عايز يتقدملها ومحصلش نصيب وهي اتاثرت من الموضوع ده قولتلها وارد ان ده يحصل لاي بنت بس قالتلي انها كانت بتكلمه مجرد كلام علي الفيسبوك بس يسلم عليها زي اي اتنين قرايب ومحصلش اكتر من كده بس مع الوقت برضو الحاجات دي فضلت تتكرر وكانت بتنزل حاجات علي الفيسبوك عن الفراق بحسها أنه الشخص ده اللي كان عايز يتقدملها عايزاه يشوفها سألتها اقسمت انها حاجات عادية ومتقصدش بيها حاجة وحصلت حاجات كتير تدايق يعني كانت لما اتدايق تيجي تقولي انت حبيبي ولما نبقي كويسين مع بعض تقولي انا مكنتش عايزه اقول كده ومفيش حاجه بس انا منسيتش الموضوع ده من التصرفات الغريبة اللي كانت بتعملها سألتها تاني قالتلي أنه الموضوع ده استمر حوالي ٣ سنين وأنه حاول يتقدملها مرتين واترفض لأنه لسه بيدرس انا الموضوع ده مدايقني جدا غير اني مابحسهاش صريحة غير طلباتها المادية الزيادة عن الطبيعي زي تطلب مني اني ابيع حتة ارض عندنا علشان اجيبلها شقة (طبعا رفضت) والهدايا اللي ما بتخلصش علي اساس اني مسئول عنها وعلي العكس برضو هي طلبت تقديم الفرح ولما بزعل بتحاول تصالحني . انا بحس اني عايز اسيبها لأنها عملت حاجات كتير تدايق بس في نفس الوقت انا حاسس اني غلطان لاني اتعديت معاها جدا في الكلام عن الأمور الزوجيه (الأمور الخاصة ) خاصة أنها من عيلة واحد صاحبي بس هي ما كنتش بترفض ان احنا نتكلم عن المواضيع دي بالعكس بتقولي انا مش متدايقة وبحسها ساعات بتفتح معايا الكلام انا قلقان من بعد الجواز ايه اللي هيحصل وخايف المواضيع والحاجات اللي بتدايق تتكرر تاني ومش عارف اعمل ايه اسيبها وفاضل علي فرحنا مدة قليلة ولا استني واشوف ايه اللي هيحصل يعني مش عارف اعمل ايه الصراحه اسف على الإطالة .

تابعوا موقع حلوها على منصة اخبار جوجل لقراءة أحدث المقالات

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟

  • الدكتورة سناء مصطفى عبده اهلا بك يا ولدي وربي يكون لك معين، وانا لم اشعر بالراحة من تصرفاتها ونعم الخطيبة يجب ان تكون اكثر رزانة في التعامل مع الخطيب فيما يتعلق بامور الخطاب السابقين او الشباب وهذه تستهين بالأمر وتغضبك، ولا تحترم تعبك وغربتك وتفكر بان تصون قرشك للمستقبل، فلا لزوم لكل هذه الطلبات وانت لن تقصر معها، واعتقد انها جدا قوية لسببين الاول ان تطلب منك بيع الارض لتحضر لها شقة وهذه جرأة والمراة تحتاج سنين لتناقش زوجها بهذه الامور بعد العشرة، والأمر الثاني حديثها الجرئ عن الجنس والعلاقات الزوجية. ولا تربط هذه بتلك يعني لا تربط انهم معارفك وانك تتحدث اليها ويصعب ان تفنصل وكانك مرغم عليها, فالأمر يتعلق بحياتك واستقرارك، ولهذا اعمل لها اختبار قوي وتحدث معها بحزم واتخذ قرار بناء على ردة فعلها، ولكن احذر ان تتزوجها وفي قلبك ذرة شك وتهدر تعب غربتك وحياتك وتنفصل لاحقا لا سمح الله، احسن الاختيار من الان وتصرف كرجل مسؤول فهذه ستكون سيدة بيتك ويجب ان تكون امينة عليه، وتثق بها ثقة مطلقة وانت في غربة وهي وحدها هناك، فلن تتمكن من العيش وعقلك مشغول بالشك بها . وربي يوفقك.
  • علم United States
    علم United States
    من مجهول

    خطيبتك لا تحترمك ويبدوا انها لا تحبك وحتى لا تستعجل قم بوضع قواعد صارمه وقم بتخويفها ولا تكن ضعيفا اذا لم تستجيب بشكل مرضى اتركها ويسعوضك بخير منها

  • animate

  • علم United States
    علم United States
    من مجهول
    سبحان الله انا بنت وعمري ماطلبت شي من خطيبي حتى لا اثقل عليه من كثر حبي له !! يسألني واقول لا اريد شي ولا حتى هدية واحده!! لانه في غربة مثلك ولكني اقدره ولا اتكلم مع اقارب ولا خطاب سابقين من فرط حبي له وهذي تجرأت وطلبت بيع ارض!!!! وتتحدث عن خطيب سابق احساسك في محله ! هي طمعانه فيك وتحس اناه احسن منك لانه اصعر منك بكتير نصيحه لما تخطب خذ واحده فريبه من سنك تقهمك وتقدر تعبك وكمان خذ واخدة تحت عينك مش واحده في بلد تاني وانت غايب ولا تعلم كيف حياتها هناك!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علم United States
    علم United States
    من مجهول
    الحياة الزوجية من اهم أساساتها الثقة والصدق المتبادل من الطرفين فإذا دخل الشك لأحد الطرفين لن تكون حياه سعيدة بكل تاكيد وكلما راد الشك كان الانفصال هو النتيجة الحتمية انت الان في بر الأمان عليك مراجعة نفسك اذا أردت الاستمرار فهل انت قادر على إعطائها ثقتك وأفضل ان تتحرى من صديقك من يكون قريبكم الذي تقدم لها مرتين انا شخصيا لا استمر مع هذه الخطيبة وقالت العرب وإياك من الحنانة اَي التي تحن الى زوجها السابق لكن للاسف في زماننا هناك أصدقاء أتمنى لك التوفيق
  • علم
    علم
    من مجهول

    التي لا تحترم ولا تقدر خطيبها ما تلزمك انصحك ان تتركها .

  • علم
    علم
    من مجهول

    انصحك ان تتركها وما تكمل معها لان خطيبتك لا تحبك وكل همها المال .

  • علم
    علم
    من مجهول

    لا تستعجل في قرار الزواج منها تمهل وأجل الفرح وان سألتك قلها بدي اعيد حساباتي معك خليها تخاف .

  • علم
    علم
    من مجهول

    يا اخي الكريم خطيبتك لا تحبك ولا تقدرك انصحك ان تتركها .

  • علم Tunisia
    علم Tunisia
    من مجهول
    العالم في مليار بنت اجمل و احسن اتركها و شوف غيرها

شارك في الاجابة على السؤال

يمكنك الآن ارسال إجابة علي سؤال

علم United States
أضف إجابتك على السؤال هنا

كيف تود أن يظهر اسمك على الاجابة ؟